Gooiks bestuur wil kruis van kerkhof halen

Op 4 april 2019

Vanaf 1 april wordt een groot deel van de begraafplaats in Oetingen heraangelegd. Zowat 320 graven waarvan de concessies al een tijdje verlopen zijn, zullen plaatsmaken voor een nieuwe inrichting. Nu blijkt dat het CD&V gemeentebestuur ook het origineel calvariekruis op het kerkhof wil verwijderen.

Het gemeentebestuur heeft de Oetingse kerkraad hiervan op de hoogte gesteld via email. “Andermaal heeft het gemeentebestuur geen oog voor het erfgoed dat onze gemeente nog rijk is. Het Oetingse kerkgebouw met kerkhof staat opgelijst als bouwkundig erfgoed.” zegt Joke Delrue, archeologe, vrijwilliger voor de Oetingse kerkraad en bestuurslid van N-VA Gooik.

Het fenomeen van een Calvariekruis op een kerkhof stamt uit de middeleeuwen. Arme mensen waren toen niet kapitaalkrachtig genoeg om gedenkstenen op hun graven te laten plaatsen. Daarom werd er een groot calvariekruis geplaatst dat dienst deed als collectieve herinnering voor alle mensen op het kerkhof.

90% van de kerkhoven in Vlaanderen hebben de indeling waar de verschillende paden bij elkaar komen aan het Calvariekruis dat er staat voor alle zielen op het kerkhof.

Het gemeentebestuur noemt dit calvariekruis aftands en wil het laten vervangen door een gedenkplaat of een ander monument.

“Het gaat hier over meer dan zomaar het verwijderen van funerair erfgoed.” zegt Kristoff Hemelinckx van N-VA Gooik. “Kruisbeelden maken deel uit van onze katholieke westerse cultuur en horen thuis op onze kerkhoven. Of heeft het gemeentebestuur met het weghalen van het kruis de bedoeling om er een pluralistische begraafplaats van te maken? Dit kan voor N-VA Gooik niet! Wij zullen ijveren voor het behoud van het kruis dat hoort bij onze Vlaamse identiteit.”