Persbericht: Boswachtershuis op domein Steenhault in Oetingen bedreigd

Op 5 februari 2014

Het lijkt een verhaal dat zich herhaalt, want ook hier kan de afbraak gebeuren met steun van het Gooikse gemeentebestuur. Bij het verdwijnen van de resten van de Gooikse burcht liet het bestuur na om de diensten van Onroerend Erfgoed te informeren over de geplande werken.

Nu werd recent, ondanks hevig protest uit de wijde omgeving en van een actiecomité, door het gemeentebestuur de toelating gegeven tot sloop van het gekende boswachtershuis in de Bergstraat in Oetingen.

Vanuit het actiecomité reageert Pol Talloen: “Dit huis heeft een ongelofelijk geschiedenis en maakt onlosmakelijk deel uit van het domein Steenhault. Los van de bescherming die er geld voor delen van het terrein, is het ondenkbaar dat het eigen gemeentebestuur toelating geeft voor de afbraak van zulk waardevol stuk erfgoed in Oetingen.”.

De oppositiepartij N-VA gaat verder en heeft vorig jaar aan de eigenaar, het Agentschap Natuur en Bos van de Vlaamse overheid, een alternatief voorgesteld dat het behoud van het huis mogelijk maakt en ook enkele andere problemen in centrum Oetingen oplost.

N-VA voorzitter Kristoff Hemelinckx: “De scouts in Oetingen zijn al jaar en dag in een onaanvaardbare toestand gehuisvest. Omdat het Gooikse bestuur doof en blind blijkt te zijn voor deze problemen, heb ik de mensen van Natuur en Bos gecontacteerd. Ik vond het een goede oplossing als de mensen van de scouts en Natuur en Bos elkaar zouden helpen. De scouts zouden het boswachtershuis als lokaal kunnen gebruiken met de achterliggende
speelweide als extra speelruimte. En de eigenaar kan daarmee rekenen op het onderhoud en de instandhouding van het huis en het omliggende terrein.”

Maar dit lijkt allemaal toch in het water te vallen, want ondanks het beloofde verdere overleg, kwamen Natuur en Bos en het gemeentebestuur half januari weer samen, met als resultaat dat het boswachtershuis de sloophamer dreigt te verwachten.