Bewoners protesteren tegen paardenfokkerij

Op 20 december 2010

Naar aanleiding van de bouwaanvraag voor een paardenfokkerij in de Zijpstraat in Gooik werd ondertussen al een hoorzitting georganiseerd. Het gaat om een inplanting van een loods met zes boxen en bindstallen, gecombineerd met een conciërgewoning met daarin de mogelijkheid tot het uitbaten van een bed en breakfast. "Wij zijn in principe niet tegen een paardenfokkerij", zegt buurtbewoner Freddy Van Driessche. "Maar waarom moet dit in één van de mooiste stukjes natuur van Gooik? En dan spreken we nog niet van de overlast voor de buurtbewoners", aldus Freddy. "Volgens de bouwaanvraag gaat het niet alleen over een fokkerij maar ook over hoevetoerisme en het geven van cursussen", verduidelijkt buurtbewoonster Dora Rampelberg.

Volgens Marcel Vossen, die de plannen indiende, gaat het allemaal niet zo een vaart lopen. "Wij hebben een bouwaanvraag ingediend voor een landbouwbedrijf, maar wij gaan ons specifiek bezig houden met het fokken van trekpaarden", weet Marcel Vossen ons te vertellen. "Een paardenfokkerij kan men moeilijk opstarten in het centrum van een gemeente", aldus nog Marcel Vossen.

De gemeente Gooik heeft het dossier ondertussen ook al bekeken. "Wij zijn niet tegen een paardenfokkerij in onze gemeente, maar vandaag al een standpunt innemen, is niet mogelijk", aldus burgemeester Michel Doomst(CD&V) "Wij gaan eerst nagaan hoeveel bezwaarschriften er nog binnenkomen en dan pas zal de gemeente overgaan tot een positief of negatief advies", zegt burgemeester Michel Doomst.

Toch zijn de buurtbewoners er niet gerust in. "We gaan een bezwaarschrift opstellen", vertelde Freddy Van Driessche. Wie het bezwaarschrift wil ondertekenen kan contact opnemen met Isabelle Pierreux op het nummer 0475/79.93.93.